ekonomuv rok 9, aneb co vsechno se da zazit s b2

By ekonom On Duben 27th, 2012

jedna pijavice, jeden pohreb, dve prestavby a postupne prozreni… a taky par zjisteni…

jako obvykle: vsechny osoby a skutky jsou smyslene a nikdy se neudaly…

no nic, venujeme se jenom krouzkum a zazitkum s nima.

vlastne to zacalo na konci 08, kdy jsem se vydal na UA. cestu jsme absolvovali s kadle, tehdy jeste ve vyborne kondici. dalo to neco kolem 1900 km a bylo to pomerne zajimave. jako obvykle de-eins peklo na zemi, zejmena pro tlumice. na hranice s PL docela pohoda, jelo se v sobotu rano, na hranice to mohlo byt neco kolem 5 hodin a pak trada na A4 a pres krakau dal po E40, ktera byla povetsinou celkem pekna, ale hlavne probihala neustala rekonstrukce. po prespani v premyslu jsme v sest rano dojeli k prechodu v premyslu. tecka. za osm hodin jsme byli o 200m dal, nastesti uz za kontrolou na UA strane. tedy z toho plyne, ze na UA nejezdit kolem vanoc.
prvni zajimavosti bylo, ze v obci hned za carou meli udelany retardery… z asfaltu. ok, budiz. akorat ze jinde jsem na ne nenarazil, jen v obcich na hranici.
asi 80 kilaku ke lvovu bylo takove male minove pole, kde se obcas asfalt uplne ztratil a jelo se po hlineny ceste siroky misty az 50 metru s asi 15 ruznejma stopama prujezdu. okolo lvova celkem slusnej povrch (na ty pomery), ale potom to zacalo. cesta pekne siroka, jizdni pruh na dva osobaky vedle sebe, ale co metr to dira nebo zaplata. tlumice plakaly. sem tam opravenej usek, ale proste dalsich 500 km pro nesoveta des bes. nejlepsi variantou (i vzhledem k vzdalenosti) bylo nasadit konstantni tempo 120 a nepolevit. az v umani jsme najeli na dalnici kyjev – odessa a to teda kloboucek. tak peknou silnici tu nemame. ale po triceti kilakach pryc z dalnice a dalsich cca 250 kilaku vsehoder.
cesta zpatky byla zajimavejsi. vyrazili jsme v 10 vecer, ze nad ranem dojedem na caru. bohuzel se zrovna pres UA prehnala studena fronta a byl zacatek ledna. bylo potreba se dostat vcas do republiky, aby se clovek aspon jeden den moh zotavit pred praci. venku -20°C, od umane vsude lezel snih. docela zajimava zkusenost jet 600km v kuse na snehu a celou dobu 120. jen jedna zatacka me trosku prekvapila, kdyz se ohnula vic nez ocekavano a kola se dostaly ze zasnezenyho asfaltu do zasnezeny hliny vedle cesty. ale to zadny problem, trocha korekce smeru a jedem zase po asfaltu, co pod tim snehem nekde urcite je. no ve finale jsme se kolem sedmy rano naseho casu blizili ze lvova k prechodu v krakovci. a tam nastalo par kamenu urazu. zaprve zase ty retardery. jenze pod snehem… to si takhle jedete pianko 60 v obci a najednou neskutecna rana z podvozku… co to kurva… a dalsi rana… brzdy, dvacet a zase rana… tri neoznaceny asfaltovy hrby po 50 metrech za sebou… tlumice to vzdaly, pravej predni uplne, uz netlumil vubec nic, zadek na tom nebyl o moc lip. bylo pred devatou rano a pred nama zase prechod. vjeli jsme do arealu a sup s nama do kolony. za dve hodiny jsme popojeli o asi tri auta. za dalsich sest hodin jsme se dostali na radu, po peti minutach uz jsme byli u polaku a po dalsich peti minutach v polsku. to mi kua nikdo nevysvetli…
cesta polskem vicemene zase v pohode. chtel jsem si nekde kolem desaty vecer zdrimnout, preci jen jsem byl uz 36 hodin vzhuru a 24 hodin za volantem, ale po hodine u benzinky bez spanku jsem pokusy vzdal a jel dal. kolem druhy s jednim redbullem v zaludku jsem byl u nas. redbull vydrzel cca hodinu a bylo po ucinku. za olomouci prisel druhej. po nem jsem nedojel ani do hradce a pos*al benzinku. mimochodem, musel jsem tankovat uz v olomouci, coz nebylo v planu. v sest jsem byl na D11, v pul osmy na KL… slusna cesta, od startu do cile 1900 km, 33 hodin, z toho pres 8 hodin zase zapich na hranici.

a ted nejaky ty prvni pouceni:
tlumice muzou byt i v dobrym stavu, ale na UA stejne umrou
neplanovany tankovani v olomouci cestou zpatky zpusobila nafta na UA, ktera sezrala tesneni v cerpadle a na kazdou kapku spotrebovanou motorem upadla jedna kapka na zem (pred cestou zral 5 / 100, po navratu 10 az 12 / 100), takze na UA asi jen na benzin
o vanocich nejezdit na UA ani se z UA vracet

po navratu z UA nebyly skoro zadny penize, takze se nechaly pouze udelat rozvody s vymenou cerpadla a vymenily se predni tlumice (ten pravej tam fakt nebyl, kolo i na prazskym okruhu poskakovalo a to bylo proste o drzku)

dalsich par mesicu se nic nedelo, na vikend jsem pravidelne pujcoval auto segre a jezdil avantem, coupe bylo nadale mrtvy a stalo na parkovisti s platnou technickou na dalsi rok a zaplacenym rucenim.

na konci dubna (tusim posledni vikend) jsem parkoval v patek v centru KL asi na hodku nez jsem jel predat segre auto. nechal jsem vevnitr batoh (ano, byla to blbost) a v nem bylo nekolik technicaku, ale hlavne moje uzasny polaroidy, ke kterejm jsem mel citovy vztah (hezci brejle na moji drzku nikdo nikdy neudelal). samozrejme, kdyz jsem se k autu vratil, byly otevreny spolujezdcovy dvere a bagl byl pryc. a taky book z podlahy, ale to je jedno. nicmene jsem vzal auto a odvez ho do prahy, protoze segra jela rano do brna.
bohuzel, stav de eins a zadnich tlumicu se moc nelisily a tak se v jednom miste stalo, ze se po korekci smeru na tankodromu kolem snad 165. km zadek rozhod opustit smer jizdy, auto se rozvlnilo a skoncilo v kile zapichly levym rohem do svodidel. bez zraneni (komu cest, tomu cest, zejmena konstrukterum od audi).

nasledoval nedelni vylet pro svaruv transporter, pujcit platak, do brna nalozit kadle (hle, ac schytal ranu a zastavil postup levyho rohu do volnyho prostoru, stejne nastartoval a i se zarazenym kolem do podbehu dokazal pomalicku nasoukat auto na platak vlastni silou… nesmrtelnej motor) a zpatky domu.
kdyz ten vybornej motor porad zije, bude potreba provest transplantaci… shodou okolnosti se zrovna prodavala 80 predface 1,3 za trojku asi 5 kilaku po stary teplicky od prahy. prvni kvetnovej vikend uz byla na dilne a pred cestou na Krym bylo jen 6 tejdnu na to udelat si z toho auta zase 1,6D a zaridit si to i papirove.

ve finale se vymenilo:
motor, prevodovka (puvodni 4q za 5q), palubka, svazky elektriky v celym predku, mechanizmy prednich oken (puvodni svihadla za elektriku), udelal se central (plus uprava na viku kufru, protoze predface), vymena deravyho vejfuku a novy tlumice. celkem mi ten navrat k vrtani aut po skoro 9mesicni odmlce velmi prospel.

potom se puvodni kadle ocesanej o vetsinu nezeleznejch veci vzal a odvez na pohreb do sberny… cest jeho pamatce

nasledovalo papirovani. nejdriv nechat udelat duplikaty kradenejch technicaku. kadle byl v poho, byl uredne muj. ale killerz byl na me jenom odhlasenej, takze se to delalo magistratnim pravnikem a pres podminky, protoze auto nemelo technickou a bez technicaku na technickou nebo evidencku nemohlo a prihlaseni se dela na zaklade evidencni prohlidky a vystavit technicak v odhlasce by mohl jen magistrat teplic a ty by ho mohli vystavit jen puvodnimu majiteli… a proc vlastne ziju v tyhle zkurveny zemi, kde urednik je pan??? nicmene za 800 (prihlaseni) a kilo (kolek na ukon otravovaneho magistratniho zamestnance) jsem dostal po mesici technicak s podminkou, ze do dvou tydnu musi mit auto technickou a protokol se donese na magistrat, jinak se automaticky zablokujou vsechny pravni ukony ohledne vozu (tedy nelze prevest na jinou osobu, dat znacky do depa, jakkoliv nakladat s papiry). samozrejme technicka nebyla (auto total rozebrany). nastesti jsem si nechal udelat na killerzovi evidencku, coz mi nijak nepomohlo s timhle, ale v protokolu stalo: vozidlo bourane na predek. zeptal jsem se na prestavbach, jestli zablokovani vsech ukonu znamena, ze to ani neprestavim a hle… „tohle nas nezajima, jestli potrebujete udelat prestavbu, musite jenom splnit nase podminky a my vam to provedeme“ takze jsem nechal udelat prestavbu a s protokolem z platny technicky dosel asi o pul roku po terminu na magistrat nechat odblokovat vsechny ukony … avant (ten se svajcr papirama a podle vsech nelegalizovatelnej v cr) je muj a muzu ho legalne provozovat!

a ted par pouceni pro vas co se prestavby tyka (tedy aspon v praze):
predpokladem je, ze mate nejaky papiry na sebe. pokud jsou v odhlasce, tak prihlasit pomoci evidencky, nedelat na tom technickou, nechceme preci bejt moc podezrely a provokovat…
at uz se jedna o prestavbu nebo jen legalizaci jinyho auta dotazenyho odnekud jinud, je potreba, aby bylo shodnych prvnich 9 znaku VINu, aby se jednalo o stejny motor, stejnou karoserii a stejny pocet hnanych naprav.
pokud to splnujeme, dojedeme si s autem na technickou, kde nas vyrazej s tim, ze auto ma jinej VIN a jinou barvu kastle, ale jinak muze byt provozovano na pozemnich komunikacich (cili je v dobrym technickym stavu a my dostaneme na znacky znamky s platnosti na jeden mesic).
s protokolem z technicky, s kupni smlouvou na karoserii (zadnej technicak k tomu autu, ale kupni smlouvu na karoserii!), velkym technicakem a vyplnenym formularem pro vymenu kastle (kterej se da vyplnit i v kancelari na prestavbach) se dostavime na prestavby (v praze je to v jungmance, tusim druhy patro, okna do charvatovy). tam jim to predame a oni nam pak vetsinou do dvou dnu zavolaj, ze to je hotovy a mame si to vyzvednout.
s potvrzenym formularem si zajedeme na urceny pracoviste, kde nam naklepou novej VIN do hrnce tlumice pravyho predniho kola. v praze to delaj napr. na emisich nad technickou v motole. ma to vyhodu, ze to je hned u pracoviste magistratu, kde sedi technici, ktery se na to podivaj a zapisou zmeny do technicaku a vydaj malej technicak.
s novym technicakem vyrazime na STK, kde nas puvodne vyrazili a dame jim novej technicak a vuz pristavime k opakovane kontrole… za pet minut odjizdime legalne provozovanym vozidlem.

a tohle jsem udelal na kadle den pred odjezdem na Krym. a avanta jsem takhle vyrobil na konci roku 9 a zacatku uzasnyho roku 10.

Leave a Reply